Neus vrijmaken

In deze blog bespreken we een eenvoudige ademoefening om je neus vrij te maken en je ademhaling te verbeteren. Volg de stappen zorgvuldig en pas op als je een BOLT-score hebt van minder dan 10 seconden of ernstige gezondheidsproblemen hebt. Ook direct na het eten is het beter om deze oefening niet te doen.

  1. Adem onhoorbaar in en uit door je neus: Begin rustig door een klein beetje in te ademen en vervolgens een klein beetje uit te ademen via je neus. Houd je mond gesloten tijdens deze oefening.
  2. Houd je neus dicht: Sluit je neusgaten met je vingers, zodat je niet kunt ademen via je neus.
  3. Wandel zonder te ademen: Probeer nu zoveel mogelijk passen te nemen zonder te ademen. Bouw een middelmatige tot sterke drang om te ademen op.
  4. Adem weer door je neus: Laat je neus los en adem alleen door je neus. Probeer je ademhaling direct te kalmeren. Stop met wandelen.
  5. Let op je eerste ademteug: Wanneer je weer begint te ademen, zal je eerste ademteug waarschijnlijk groter zijn dan normaal. Zorg ervoor dat je ademhaling zo snel mogelijk weer normaal wordt door de tweede en derde teug enigszins te onderdrukken.
  6. Herstel je ademhaling: Je moet je ademhaling binnen 2 tot 3 keer weer op een normaal niveau hebben. Als dit niet het geval is, dan heb je je adem iets te lang ingehouden.
  7. Wacht een minuut: Neem een minuut pauze voordat je weer gaat wandelen.
  8. Bouw geleidelijk op: Begin rustig aan en bouw het aantal passen langzaam op. Luister naar je lichaam en forceer niets.
  9. Herhaal zes keer: Voer deze oefening in totaal zes keer uit, waarbij je uiteindelijk een vrij sterke ademnood creëert. Dit helpt je ademhalingsspieren te versterken en je algehele ademhaling te verbeteren.

Veel succes met deze ademoefening! Vergeet niet om naar je lichaam te luisteren en de oefening aan te passen aan je eigen behoeften.

Ontdekken wat bewust ademen voor jou kan betekenen?

Met dit gratis e-book help ik jou om de kracht van adem te (her)ontdekken, voor een betere gezondheid en meer rust in je leven.